In het huis van de spin en de verwoesting van Dahiyyeh

Bait al-Ankabut – het huis van de spin – is de naam van de speciaal gebouwde constructie waarin Hezbollah een expositie – zeg maar gerust een multimedia-spektakel – heeft opgezet over de nasr al-arab fi harb tammuz, de overwinning van de Arabieren in de juli-oorlog (die de Israeli’s de Second Lebanese War noemen). De spin staat overigens voor Israel. Je komt het gebouw binnen door een lage, nauwe opening in een versterkte muur van zandzakken en de eerste items die je in de spaars verlichte gangen van het ingangsgebouw ziet, zijn nagebouwde bunkers en ondergrondse schuilplaatsen van de Hezbollah-troepen, compleet met voorraden, wapens, munitie en… laptops. Het grootste deel van de uitstekend gedocumenteerde expositie bestaat uit wapens, voertuigen en uitrustingen die zijn buitgemaakt op de IDF, inclusief een Merkava-tank en delen van een neergehaald gevechtsvliegtuig. De algemene opzet is duidelijk triomfalistisch: ‘wij hebben gewonnen, de Israeli’s zijn waardeloze strijders en ondanks al hun spitstechnologische en gesofisticeerde wapentuigen, ondanks alle financiële, militaire en diplomatieke steun van de VS en Groot-Britannië, ondanks de propaganda en leugens in de westerse en arabische media (allemaal uitgebreid geïllustreerd), hebben wij gewonnen, door onze overtuiging, moed, standvastigheid en vooral: omdat wij enkel god vrezen en niet de dood.’ Maar een ander opzet van de expositie is duidelijk ook de voorbereiding op de volgende Israelische aanval: panelen met uitgebreide lijsten van types wapens, tanks, vliegtuigen, uniformen en inisgnes gebruikt door het Israelische leger – en echte (buitgemaakte) voorbeelden daarvan – samen met beschrijvngen en illustraties van de training en taktieken van Hezbollah zelf dienen duidelijk dat doel. Dat lijkt, naast de pure propaganda-waarde, ook een van de doelen van het nieuwe videospel Special Force 2, waarmee je scènes uit de oorlog kan naspelen, zoals de raketaanval op de Israelische kruiser en het vernietigen van Merkava’s of het verdedigen in lijf-aan-lijfgevechten van Bint Jbeil en Ras al-Maroun. Sluitstuk van de expositie is een multimedia-show opgebouwd rond een Merkava-tank die in een kuil in de grond is geplaatst, compleet met poppen die gewonde en dode IDF-soldaten voorstellen, en waarachter op een groot scherm een film speelt met beelden van de legendarische vernietiging van 34 tanks die op het einde van de oorlog, in een wanhoopspoging van de Israeli’s om hun gezicht te redden, langs de kortste weg naar de Litani-rivier probeerden door te stoten. Jammer genoeg voor de Israeli’s – en in een ongelofelijke blunder in militair-tactisch opzicht – liep die kortste weg door een diepe en lange bergkloof. Dat maakte het wel heel makkelijk voor de Hezbollah-strijders die simpelweg wachtten tot alle tanks de kloof waren ingereden, de eerste en laatste van de kolonne immobiliseerden en vervolgens op hun gemak, als in een schietkraam op de kermis, alle tanks daartussenin konden uitschakelen… Deze en andere beelden spelen dus op het scherm, terwijl de Merkava in de kuil met een licht- en kleurspel en een paar rookmachines naadloos geïntegreerd wordt in het spektakel. Propaganda op het niveau dat Hezbollah kenmerkt: zoals in hun videoclips zijn de enige Israeli’s die je ooit te zien krijgt dood of gewond, terwijl de Hezbollah-strijders in zorgvuldig geënsceneerde beelden energiek en krachtig door de straten marcheren en over de heuvels rennen, hun RPG’s ladend, hun kalashnikovs afschietend en hun triomfantelijke allahu akbar‘s roepend, voortdurend aangespoord door enthousiast vlaggenzwaaiende kinderen en een ritmisch scanderende Nasrallah. Als Bush, Blair of Olmert getoond worden, kijken ze onveranderlijk zeer bezorgd, als Libanese leiders in beeld komen, spreken ze onveranderlijk lof over het verzet en de verdediging van het land. Een volledige omkering dus van de propaganda die wij in onze media te zien krijgen, waar de Arabieren altijd de anonieme slachtoffers of de woeste terroristen zijn en de Israeli’s en de Amerikanen voorgesteld worden als de efficiënte soldaten en de onoverwinnelijke machten.

Later heb ik een afspraak in het persbueau van Hezbollah, waar de immer vriendelijke Wafa mij een rondleiding door Dahiyyeh heeft toegezegd. Die blijkt te bestaan uit een inderhaast opgetrommelde medewerker op een moto, die me achterop laat zitten en mij in zeven haasten langs een aantal fotogenieke verwoeste plekken rondrijdt, waar ik dan foto’s moet nemen met mijn onnozele kleine camera’tje, terwijl ik op voorhand duidelijk gevraagd had om interviews te kunnen doen als radiojournalist, maar daar zijn ze duidelijk niet happig op. Overigens moet je uit dat ‘fotogeniek’ niet afleiden dat er een opgezet spel in het, eh, spel is. Zelfs vanop de hoofdstraten in Dahiyyeh – waar ik zonder mijn vrienden-fotografen met hun enorme opzichtige camera’s overigens naar believen ongestoord blijk te kunnen rondlopen – is de enorme vernietiging van de wijk door de Israelische bombardementen duidelijk zichtbaar. De rondleiding voert mij vooral naar de plekken waar er – met steun van Hezbollah en Iran -heropgebouwd wordt. Ik krijg er een vaag idee van in wat voor een hel de mensen hier geleefd moeten hebben tijdens de Israelische bombardementen – er is letterlijk geen enkele straat waar er niet, als in een verrot gebit, enorme gaten en/of hopen puin afsteken tussen de nog rechtstaande of heropgeboude appartementsblokken die deze wijk kenmerken. Regelmatig zie je mensen leven, of winkels en kantoren openhouden, op de nog resterende gelijkvloerse en soms eerste verdiepingen onder verder totaal verwoeste en leeg gapende hogere verdiepingen. Mijn (eigen, zeer amateuristische) foto’s volgen zodra ik er – eindelijk- toe kom nog eens in die verschrikkelijk amerikaanse Starbucks te gaan zitten om een uurtje of twee te uploaden..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s